FANDOM

Albus Dumbledore
Albus Dumbledore
İlk görünüş Felsefe Taşı
Son görünüş Harry Potter ve Ölüm Yadigarları Bölüm 2
Yaratan J. K. Rowling
Canlandıran Michael Gambon

Richard Harris (1 ve 2. filmde)

Bilgi
Diğer adları Percival Wulfric Brian
Tür Melez büyücü
Cinsiyet Erkek
Meslek Hogwarts müdürü
Aile Ariana Dumbledore (Kardeşi)

Aberforth Dumbledore (Kardeşi)

Kendra Dumbledore (Annesi)

Bina Gryffindor
Bağlılık Zümrüdüanka Yoldaşlığı
Patronus Anka kuşu

Albus Percival Wulfric Brian Dumbledore (1881-1997)

J.K. Rowling tarafından yazılmış Harry Potter serisindeki bir kurgusal karakterdir.

Çok zeki, araştırmacı, sakin ve kendini duygularına kaptırmayan çok güçlü bir büyücüdür. Gençliğinde aşırı güç meraklısıdır, daha sonra daha mantıklı davranmaya karar verir. (Kibar, biraz ilginç ve güçlü yapısıyla tipik iyi büyücü özelliklerini taşımaktadır.) Harry Potter'ın sorunlarını anlayışla karşılamasıyla ona diğer öğretmenlerden daha 'iyi' davrandığı söylenebilir. Dumbledore, Lord Voldemort'un korktuğu yegane en büyük büyücüdür. 116 yıl yaşamıştır. Altıncı kitapta (Melez Prens) Severus Snape tarafından Avada Kedavra lanetiyle öldürülen büyücü, 1944-1997 tarihleri arası Hogwarts Cadılık ve Büyücülük Okulu'nun müdürlüğünü yapmıştır. Ünlü büyücünün mavi gözleri, gri renkte saçları ve sakalları, çok uzun ve kancalı bir burnu ve uzun parmakları vardır. Yarım ay çerçeveli gözlükleri ve şaşalı cübbeleri ilk göze çarpan şeylerdir. Sol dizinin üstünde Londra metro'sunun haritasını gösteren, düellodan kalma bir yara izi vardır. Dumbledore Çikolatalı Kurbağa kartına göre oda müziği ve on lobutlu bowlingden hoşlanmaktadır. Sihirli ya da sihirsiz bütün şekerli yiyeceklere karşı bir zaafı vardır. Ofisini koruyan heykelin şifresini de genellikle bu tatlı isimlerinden seçer. Bertie Bott'un Binbir Çeşit Şekerlemelerini gençliğinde kusmuk tadında bir tane yediğinden beri sevmemektedir. İlk kitabın sonunda revirde Harry'ye gelen şekerlemelerden tekrar 1 tane yemiştir ve bu da kulak kirli çıkmıştır. Ancak, Bertie Bott 1930 doğumlu olduğu için, Dumbledore'un "gençlik" ile neyi kastetitiği anlaşılamamıştır. En sevdiği tatlar Böğürtlen ve Marmelat'tır. Dumbledore, aynı zamanda bir örgü meraklısıdır.  

Çalışmaları  

1945'te kara büyücü Grindelwald'u yenmesi, ejderha kanının 12 ayrı konuda kullanılışını bulması ve arkadaşı Nicholas Flamel ile simya konusunda yürüttüğü çalışmalarla ünlüdür.  

İsminin Anlamı  

Yazarın böylesine bilge bir kişiye "Albus Dumbledore" ismini vermesi rasgele yapılmış bir seçim değildir. Albus, Latince "beyaz" anlamına gelir ve bilgelik ile aydınlanmayı  temsil eder.  

9 37x97

Richard Harris, Albus Dumbledore rolünde Harry Potter ve Felsefe Taşı filmi.

Dumbledore ise "yabanarısı" (İngilizce "bumblebee") anlamına gelmekle birlikte yazar tarafından özellikle seçilmiştir. Çünkü İngilizce'de "bumble around", "etrafta dikkatsizce gezinmek" demektir. Yazar Dumbledore'u yaratırken onun Hogwarts koridorlarında dolaştığını hayal ettiği için bu fiille ilintili bir isim seçmiştir.

                        HayatıEdit

Dumbledore-in-the-Great-Hall-albus-dumbledore-25819588-1384-2068

1996

Dumbledore'un bir kız kardeşi ve bir erkek kardeşi vardır. Kız kardeşi Ariana, daha küçük bir çocuk iken, 3 erkek muggle çocuk tarafından saldırıya maruz kalmıştır.Babası mugglelere saldırdığı için azkabana atılmış ve orada ölmüştür.Babasına mugglelere neden saldırdığı sorulunca kızını St.mungo hastanesine yatırırlar diye bu olaydan bahsetmemiştir. Bu saldırının şokunu atlatamayan Ariana, bakıma muhtaç kalmıştır. Bunun üzerine babası muggleların peşine düşüp onlara saldırmıştır.Ve Ariana'nın babası yakalandığında neden saldırdığını anlatmamış ve Azkaban'a yollanmıştır. Ve orada da hayatını kaybetmiştir. Annesi ise bir gün, Ariana'nın ona yardım etmek isterken gücünü kontrol edememesi sonucunda ölmüştür. Dumbledore daha genç iken Grindelwald ile arkadaş olmuştur. Kendilerini güç verilmişler olarak tanımlamaktadır. Onun fikirlerinin Dumbledore'u daha genç iken nasıl etkilediğini kendisi daha sonra Harry'ye itiraf etmiştir. Dumbledore, arkadaşı Grindelwald ile birlikte Ölüm Yadigarları'nı aramaya çıkmayı planlamıştır. Fakat kardeşi Aberforth, Ariana'ya bakması gerektiğini ona soylediğinde kız kardeşini de seyehatlerine almayı düşünmüştür. Bu fikri hiç sevmeyen Grindelwald sinirlenip Aberforth'a asasını çekmiştir. Sonra üçü birlikte orada düello etmeye başlar. Ve kız kardeşi o düello sırasında hayatını kaybetmiştir. İçlerinden hangisinin Ariana'nın ölümüne sebep olan laneti yaptığını hiç öğrenememişlerdir. Dumbledore'un ölümünden sonra Rita Skeeter tarafından yazılan kitapta Dumbledore'un gençliğindeki bütün kötü yanlar çarpıtılarak anlatılmıştır. Skeeter'e göre Ariana bir kofti (büyücü olmasına rağmen sihirsel yetenekleri olmayan kişi) olduğundan Dumbledore tarafından öldürülmüş veya öldürülmesine izin verilmiştir. Oysa Ariana annesini kontrol edemediği büyü gücü yüzünden öldürmüştür. Fakat Albus Dumbledore genç iken Grindelwald'in fikirlerine kapılmasına rağmen, Ariana'nın ölümünden sonra her türlü haksızlığa karşı savaşmaya başlamıştır. İleriki zamanlarda Grindelwald'ı kendisi yenmiştir. (Görenler tarafından Dünya'nın en büyük düellosu olarak söylenir.) Muggle haklarını savunmuş ve muggle doğumluları korumuştur. En başından beri Lord Voldemort'a karşı savaşmıştır. Serinin yazarı J. K. Rowling tarafından seri bittikten sonra yapılan bir açıklamaya göre Dumbledore, Grindelwald'a aşıktı. Bu bir aşktı, arkadaşlık değil. Sevgiye bu kadar çok inanan Dumbledore aldatıldı.

Kalbi her zaman sevgiye açık olmuştur. Dumbledore'un olağanüstü sihir yeteneği gençken farkedilmişti. Onun FYBS sınavına da giren Hogwarts Sınav Kurulu Başkanı Griselda Marchbanks, okul çağındaki Dumbledore'un Tılsımlar ile Biçim Değiştirme büyüleri üzerinde "Daha önce bir asayla yapıldığına hiç şahit olmadığı şeyler yaptığına" tanık olmuştu. Bazı okuyucular da, onun 1894'ten önceki Üçbüyücü Turnuvalarında (yüz yıldır yapılmamıştı) bir başarı göstermiş olabileceğine inanıyorlar. Felsefe Taşı kitabında Hermione Granger, Dumbledore'un Gryffindor'dan mezun olduğunu söylemiştir. Ayrıca Ateş Kadehi kitabında da Harry ile Gryffindor yatakhanesinde konuşurken demiştir ki "Bu perdeleri hiç sevemedim. 4. sınıftayken onları ateşe vermiştim, tabi kazayla" demiştir. Bu da onun Gryffindor'dan mezun olduğunu gösterir. Mezuniyetinden bilinmeyen bir süre kadar sonra, okula Biçim Değiştirme ve Bina Başkanı olarak geri dönmüş, ayrıca okula öğrenci alımlarına yardım etmiştir. Büyüceşura'nın başbüyücüsü olmasının yanı sıra, Uluslararası Büyücü Konfederasyonu'nun başkanlığını üstlenmiştir. Ancak bu görevlerini, Cornelius Fudge hükümeti sırasında, Sihir Bakanlığı, Voldemort'un geri döndüğünü kabul edene kadar bırakmıştır. Yaşamı boyunca ona birçok kez teklif edilen Sihir Bakanı koltuğunu her seferinde reddetmiştir. Birinci sınıf Merlin Nişanı'na sahiptir. Zümrüdüanka Yoldaşlığı'nın kurucusu ve başkanıdır. Dumbledore aynı zamanda, Felsefe Taşı'nın bilinen tek yapımcısı olan Nicholas Flamel ile çalışmış ünlü bir simyacıdır. Ayrıca Ejderha kanının on iki farklı kullanılışını da keşfetmiştir. Gubrathia Ateşi (sönmeyen ateş) yaratabilir. Patronus'unun Anka Kuşu olduğu bilinmektedir. Silah seçimini ateşten yana yapmayı tercih eder bunlar; (Voldemort'la düellosunda onu ateşten bir iple bağlamıştır. Genç Tom Riddle'a sihirsel kabiliyetlerini gösterirken, Riddle'ın gardolabının alev almasını sağlamış; mağarada Inferius'ları uzak tutmak için ateş kullanmıştır.) Dumbledore, patronus ile mesaj gönderme üzerine, sadece Zümrüdüanka Yoldaşlığı üyelerine öğrettiği bir metod geliştirmiştir. Hayal Bozan büyüsü konusunda en yetenekli büyücüdür. Görünmezlik Pelerini'ne ihtiyaç duymadan görünmez olabilir. Zihnibend (Occlumancy) ve Zihnifendette (Legilimency)'de en yetenekli büyücüdür.

AlbusDumbledore WB F5 DumbledoreCastingRedSpell V1 Still 080615 Land

Dumbledore Voldemort ile dövüşürken

Dumbledore asasız büyü yapma yeteneğine sahip bir büyücüdür. Hatta tüm kalkan, lanet ve büyüleri asasız yapabilmektedir. (Harry Potter 3. yılında Hufflepuff - Gryffindor maçında Ruh Emicilerle karşılaşıp aşağı düşerken Dumbledore zamanı yavaşlatıp Harry Potter'ı kurtarmıştır.)Harry Potter'ın 5. yılında Esrar Dairesi'ndeki savaşta Dumbledore savaşın bulunduğu odaya geliyor ve ufak bir bilek hareketi ile tüm Ölüm Yiyenler'i görünmez bir iple duvarlara doğru yapıştırıyor (karşı buharlaşma büyüsü) ve onların Azkaban'a gitmesini sağlıyor. Harry Potter'in 6. yılında birçok lanet ve Karşı buharlaşma büyüsü ile Hogwarts'ı koruma altına almıştır. Karşı buharlaşma büyüsü oldukça zor bir büyüdür ve bu büyüyü Voldemort dahi aşamamıştır; çünkü Hogwarts'ın içine hiçbir türlü girememişlerdir. Dumbledore anılara büyük önem vermiştir; onları hem bir silah, hem de bir araştırma aracı olarak kullanmıştır. 6. kitapta, anıları Harry Potter'a Tom Riddle'ın nasıl Lord Voldemort'a dönüştüğünü, ve Hortkuluk (Horcrux) yapmasına giden yolda neler yaşadığını göstermek için kullanmıştır.  

Ölümü 
Albus dumbledore dies half blood prince from killing curse casted by severus snape

Dumbledore`un ölümü

6. kitabın sonunda Severus Snape tarafından öldürülmüştür. Bu olay her ne kadar Karanlık Lord'un emirleri üzerine gerçekleştirilen bir cinayet olarak görülse de sonradan, her şeyin planlı olduğu 

Screen-shot-2015-12-02-at-6-31-59-pm

Albus Dumbledore son görünüş. King`s Cross istasyonu.

ortaya çıkmıştır. Albus Dumbledore bir hortkuluk olarak bilinen Gaunt'un yüzüğü tarafından engellenemez bir lanete tabi tutulmuştur (Yaşı çok ilerlediği için zehri vücudundan yok etmemiştir. Sadece Snape'e elinde toplamasını söylemiştir.) Zehrin vücudunu ele geçirdiğini bilen Dumbledore Snape ile konuşmuş, Snape her ne kadar bunu istemediğini söylese de hem planlarının devamını getirmek, hem de acınası bir sondan kurtulmak için Snape'e zamanı geldiğinde onu öldürmesini söylemiştir. Dumbledore, Ölüm Yiyenler okulu bastığında Snape tarafından öldürülmüştür. 
Tumblr inline mqrxtys1k81rmr3sj

Portresi halen müdür odasında yer almaktadır. Dumbledore mermish dilini, Deniz Halkı'nın kullandığı dili ve diğer birçok dili konuşabilir. Çatal dilini de anlar; fakat konuşamaz. 

Dumbledore, olağandışı bilgeliği ve bilgi dağarcığı ile tanınmaktadır. Bu özelliğini, 6. kitapta Harry'ye de dediği gibi, "...çoğu insandan daha büyük düşünebildiği için, yaptığı hataların da daha büyük olduğunu..." söyleyerek kabul eder. Ayrıca Albus Dumbledore, dünyanın en güçlü büyücüsüdür. Ona bu gücü, kimsenin akıl almadığı yüce zekası ve yeteneklerinin verdiğine inanılmıştır.